project - Doodle4Google Mijn Nederland
vrijdag 1 februari 2008
in opdracht van: bureau voor reuring
soort project: product introductie
rol annape: conceptuitwerking, projectmanagement en productie
‘Doodle4Google – Mijn Nederland’ was een ontwerp wedstrijd voor alle basisscholen van Nederland. De winnende ‘doodle’ (een creatieve variatie op het Google-logo) was degene die het beste weergaf wat het was om Nederlands te zijn, werd 24 uur lang op de Nederlandse homepage van Google gepubliceerd. Er zijn kant-en-klare lespakketten in de vakgebieden ICT, Nederlands, Kunst & ontwerp en Wereldoriëntatie ontwikkeld, waarin de kinderen via een inhoudelijke les het onderwerp ‘Mijn Nederland behandelden. Aan de hand van deze input, waaruit de kinderen zelf kunnen afleiden wat Nederland nu Nederland maakt, ontwierpen de kinderen hun ‘doodle’.
Het project was al eerder uitgevoerd door Google in andere landen, dus een deel van de opzet (bijvoorbeeld het artwork) konden we gebruiken. Andere onderdelen zijn aangepast voor uitvoering in Nederland, zoals bijvoorbeeld de lespakketten en de opbouw van de wedstrijd (aan de hand van de leeftijdsgroepen en de provincies) en de verschillende tussentijdse evenementen. annape heeft als projectmanager dit project uitgevoerd voor Bureau voor Reuring, bijna een jaar lang. In zo’n relatief lange doorlooptijd kan er veel gebeuren en is er ruimte om daarop te anticiperen en zonodig bij te sturen. De flexibiliteit van de klant en het bureau om dit dan ook te doen, zorgt voor extra succes van je project. Het was wederom een fantastische ervaring, zeker omdat annape niet alleen als “projectbeheerser”, maar ook inhoudelijk betrokken was. Een interessante tijd om meer ervaring te krijgen hoe je een merk onder de aandacht kan brengen van de jeugd. Met meer dan 5400 ingezonden doodles en een item in het jeugdjournaal is dat goed gelukt.
annape concept & projectmanagement 06-24765311 info@annape.nl